avontuur begint - goede voornemens
Geluk & Welzijn

Zo houd je je goede voornemens dit jaar wél vol!

Nog even en we gaan het nieuwe jaar in! Het is weer tijd voor een nieuw hoofdstuk in ons leven. Een moment waarop veel goede voornemens ontwikkelen voor het nieuwe jaar. De start van een nieuw jaar voelt als een kans om je slechte gewoontes vaarwel te zeggen en te verruilen voor nieuwe en betere gewoontes. Je kunt goede voornemens hebben op psychologisch, emotioneel, sociaal, intellectueel of fysiek vlak. Wat je goede voornemens ook zijn; ze zijn makkelijker te maken dan je eraan te houden. Veel mensen hebben hun goede voornemens na een aantal weken alweer opgegeven en voelen zich mislukt of zelfs depressief (Blue Monday, anyone?).

Waarom hebben we goede voornemens voor het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar biedt een nieuw begin. Sommige mensen gaan misschien te enthousiast van start waardoor ze teveel hooi op hun vork nemen, maar het najagen van goede voornemens kan je ook mooie kansen bieden om te laten zien dat je wilskracht hebt en vastberaden bent! Wat kun je eraan doen om jouw goede voornemens te laten slagen? De volgende tips helpen je om je intenties voor het nieuwe jaar vol te houden.

Kies een specifiek doel

De meest voorkomende goede voornemen is toch wel “afvallen”, gevolgd door “fitter worden” en “productiever zijn”. Dit zijn ambitieuze doelen doe veel tijd en geduld vragen. Blijf realistisch en maak je doel concreter; ga voor een specifiek doel dat ook daadwerkelijk haalbaar is voor je. In plaats van bijvoorbeeld “afvallen” kun je kiezen voor “ik wil 5kg afvallen”. Of als je “fitter wilt worden”, neem jezelf dan voor dat je 5km kunt hardlopen zonder tussendoor te wandelen vóór het einde van het jaar. Een specifiek en haalbaar doel geeft je de mogelijkheid om vooruit te plannen en te bepalen hoe je jouw doel kunt bereiken én volhouden.

Beperk je goede voornemens

Misschien heb je een heleboel goede voornemens tegelijkertijd waar je wat mee wilt doen. Probeer er niet teveel te kiezen. Het is eenvoudiger om je op één doel te richten dan op tien doelen tegelijk. Je kunt je simpelweg niet op een heleboel doelen tegelijk concentreren, waardoor de kans op slagen flink lager wordt. Teveel goede voornemens kan juist ontmoedigend werken. De meeste goede voornemens hebben te maken met een verandering in gedrag. En dat gaat simpelweg niet in enkele dagen. Dat kost tijd en inspanning. Concentreer je het liefst op één goed voornemen. Dat maak je doel een stuk haalbaarder.

Neem de tijd om te plannen

goede voornemens opschrijven

Op 31 december nog even snel een goed voornemen kiezen voor het nieuwe jaar? Geen goed idee als je er serieus werk van wilt maken. Wacht niet tot het laatste moment, maar begin enige tijd van te voren al met brainstormen over wat je wilt aanpakken en hoe je dat wilt gaan doen. Door te plannen is de kans groter dat je jezelf op het juiste spoor weet te houden. 

Als je ergens aan begint zonder een plan, zal je eerder geneigd zijn om op te geven op de momenten dat het even moeilijk wordt. Begin door je doel op te schrijven, maak een lijst van dingen die je kunt doen om je doel te bereiken en eventuele obstakels die je in de weg kunnen staan. Als je precies weet wat je wilt bereiken en met welke vormen van weerstand je te maken kunt krijgen, ben je beter voorbereid om je doelen vast te houden.

Kleine stapjes

Te snel te veel willen is vaak de reden dat goede voornemens mislukken. Vanuit het niets heel streng op dieet gaan of jezelf 5 keer per week afbeulen in de sportschool is niet verstandig. Verandering van gedrag heeft tijd nodig. Overdrijf het niet en neem kleine stappen op weg naar je doel. Op de lange termijn gaat dat je beter helpen om vol te houden en je doel te bereiken. Het voelt misschien tegenstrijdig om rustig aan te beginnen, maar kleine stappen zijn echt beter dan radicaal het roer omgooien.

Voorkom herhaling van eerder mislukkingen

Een andere strategie om je goede voornemens voor het nieuwe jaar te laten slagen, is om niet elk jaar hetzelfde voornemen te kiezen. Als je iets al eerder hebt geprobeerd en vervolgens heb gefaald, tast dit je zelfvertrouwen aan. Wil je toch kiezen voor hetzelfde voornemen als eerder? Steek dan extra tijd in het evalueren van je eerdere resultaten. Wat werkte goed voor je? Wat werkte minder goed? Waardoor is het eerder misgegaan? Overweeg om je voornemen ietsje te veranderen zodat je doel beter haalbaar wordt. Dan kun je je aanpak wijzigen en is de kans groter dat je dit keer wel het resultaat behaald dat je voor ogen hebt.

Verandering is een proces

Die ongewenste gewoonte die je probeert te veranderen, heeft je waarschijnlijk jaren gekost om te ontwikkelen. Je buigt deze dan ook niet zomaar om in een paar dagen, weken of maanden. Verwacht dat ook niet van jezelf. Vergeet niet dat (gedrags)verandering tijd kost. Wees geduldig en besef dat het een proces.

En heel belangrijk; maak je een keer een misstap, laat jezelf dan niet uit het veld slaan. Je kunt gewoon opnieuw beginnen en verder werken aan je goede voornemen. Het is geen wedstrijd. Een goed voornemen hoeft niet binnen een bepaalde tijd bereikt te zijn. Het kan ook iets zijn waar je je hele leven aan blijft werken.

Zorg voor steun

Deze tip heb je ongetwijfeld al eens eerder gehoord en daar is een reden voor. Het hebben van steun werkt. Het helpt je om gemotiveerd te blijven en je verantwoording te nemen. Samenwerken aan hetzelfde voornemen is nóg leuker. Het meest ideale is dan ook het hebben van een gelijkgestemde vriend of familielid om elkaar te steunen op weg naar jullie doel.

Vernieuw je motivatie

De meeste mensen zijn de eerste dagen van hun goede voornemen zelfverzekerd en heel gemotiveerd. Logisch; je hebt nog niet echt te maken gehad met ongemakken of obstakels en alles voelt nog vrij gemakkelijk aan. Na het verwerken van de realiteit dat je lichaam moet wennen aan minder voedsel of de bonkende hoofdpijn die je hebt door nicotineontwenning, kan je motivatie al snel beginnen te kelderen. Wanneer je zo’n punt bereikt, herinner jezelf er dan aan waarom je ermee bent begonnen. Schrijf op wat alle voordelen zijn als je jouw doel bereikt en pak dit lijstje erbij als het even tegenzit. Zo blijf je jezelf eraan herinneren en kun je je motivatie herpakken.

Blijf aan je voornemen werken

Veel mensen hebben na enkele weken een stuk minder motivatie dan bij de start van hun goede voornemen. Door aan je doelen te blijven werken, ook als je een tegenslag heb gehad, kun je de inspiratie die je aan het begin had levend houden. Werkt je huidige aanpak echt niet? Kijk dan opnieuw naar je strategie en wijzig je plan eventueel. Door flexibel te zijn heb je meer kans op succes aan het einde van de rit.

Houd een dagboekje bij

Ben je iemand die baat heeft bij houvast? Dan kan een dagboekje uitkomst bieden. Schrijf hier je successen en tegenslagen in. Noteer waarom je dit goede voornemen hebt gekozen en pak het boekje erbij op de momenten dat je jezelf ongemotiveerd of ongeïnspireerd voelt. Het helpt je om na te denken waarom je ergens mee worstelt en hoe je hiermee om kunt gaan. Bedenk eens hoe goed het zal voelen als je uiteindelijk je doel hebt bereikt! Door je voortgang en strategieën op te schrijven heb je meteen een bewijs van je inspanningen. Handig als je ooit eens op het punt staat om iets op te geven.

Vallen en opstaan

Een tegenslag krijgen is één van de meest voorkomende redenen dat mensen hun goede voornemens opgeven. Val je plotseling terug in oude gewoonten? Zie dit niet als een mislukking. De weg naar succes is niet recht en je zal onderweg obstakels tegenkomen. Beschouw een terugval dan ook als een leermoment en herpak jezelf.

Heb je bovenstaande tip ter harte genomen en ben je een dagboekje begonnen? Schrijf daar dan ook informatie in over je terugval; wanneer gebeurde het? Waardoor gebeurde het? Wat kun je de volgende keer anders doen? Door de uitdagingen waarmee je geconfronteerd wordt te begrijpen, ben je beter voorbereid om ze in de toekomst aan te gaan.

Wees lief voor jezelf

Het jaarlijkse goede voornemens-ritueel hoeft niet standaard een mislukking te zijn. Soms ligt het verschil tussen slagen en falen gewoon tussen het kiezen van het juiste doel en het proces dat je gebruikt om dit te bereiken. Onthoud vooral om flexibel en lief voor jezelf te zijn. En je vooruitgang mag je best vieren! Niet alleen het einddoel van je goede voornemen is belangrijk, maar ook het proces en de reis ernaartoe!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *