immuunsysteem
Lichaam & Gezondheid

Zo boost je je immuunsysteem deze winter

Ons immuunsysteem is gebouwd om ons te beschermen tegen ziekten. Als een virus ons lichaam aanvalt, helpt een gezond immuunsysteem ons door ertegen te vechten. We kunnen lang niet alle virussen vermijden, maar je kunt wel wat dingen doen om je immuunsysteem te versterken.

Waarom is ons immuunsysteem zo belangrijk?

Naarmate we ouder worden, wordt ook ons immuunsysteem zwakker. Hierdoor lopen we het risico om ernstigere bijwerkingen te krijgen van virussen zoals Covid-19. Het is dus voor iedereen belangrijk om gezond en fit te blijven, ongeacht je leeftijd. In de winter zijn we vatbaarder voor griep en verkoudheid en sinds vorig jaar hebben we natuurlijk ook te maken met Covid-19. Een goed moment dus om te proberen je immuunsysteem te versterken! Zo voorkom je de verspreiding van ziektekiemen en bescherm je niet alleen jezelf, maar ook anderen.

Tekenen van een verzwakt immuunsysteem

Er zijn een aantal signalen die kunnen betekenen dat je immuunsysteem wel een boost zou kunnen gebruiken.

Een constante loopneus
Af en toe verkouden zijn, zeker in de winter, hoort er een beetje bij en is normaal. Maar als je constant last hebt van een loopneus, kan dit een teken zijn dat je lichaam er moeite mee heeft om ziektekiemen effectief te bestrijden. Als je in korte tijd meerdere keren verkouden bent geweest, kan dit een teken zijn dat je immuunsysteem niet optimaal is.

Regelmatig infecties
Net als meerdere verkoudheden, kunnen meerdere infecties per jaar in je keel, bijholten en oren ook een waarschuwing zijn dat je immuunsysteem niet goed werkt. In sommige gevallen is er een andere onderliggende oorzaak hiervan, dus een arts raadplegen is altijd aan te raden.

stress

Langdurige stress
Het is al langer bekend dat stress ons lichaam beïnvloedt. Langdurige stress kan voor een verlaagd immuunsysteem zorgen. De hoeveelheid witte bloedcellen vermindert dan en die hebben we nodig om infecties te bestrijden. Hoe lager het aantal witte bloedcellen, hoe hoger de kans is dat je ziek wordt.

Altijd moe zijn
Iedereen ervaart weleens vermoeidheid, zeker als je een druk (werk)schema hebt. Maar wanneer je je constant uitgeput voelt, is er misschien meer aan de hand. Dit kan met je immuunsysteem te maken hebben, maar dat hoeft niet. Vermoeidheid kan veel oorzaken hebben. Heb je last van vermoeidheidsklachten? Raadpleeg dan altijd een arts. Die kan uitzoeken waarom je je constant zo moe voelt.

Darmproblemen
De darmen spelen een belangrijke rol bij het immuunsysteem. Merk je veranderingen op in je stoelgang, bijvoorbeeld verstoppingen of juist diarree, dan kan dit een teken zijn van een verlaagd immuunsysteem. Maar zoals bij alle overlappende symptomen, kan er ook een andere onderliggende oorzaak zijn. Denk aan de ziekte van Crohn of een spastische darm. Neem contact op met je arts als je aanhoudend last hebt van darmproblemen.

Hoe geef je je immuunsysteem een boost?

Denk je dat jouw immuunsysteem wel een oppepper kan gebruiken? Er zijn een aantal dingen die kunnen helpen om je immuunsysteem te versterken. Hoewel er veel voedingsmiddelen worden aangeprezen die goed voor het immuunsysteem zouden zijn, zoals bosbessen, kurkuma en gember, zijn er geen specifieke diëten of voedingsmiddelen waarvan direct is bewezen dat ze een positieve invloed hebben op je immuunsysteem.

Het beste dat je kunt doen om je immuunsysteem te boosten, is een gezonde levensstijl aanhouden. Hieronder vind je een aantal tips om je op weg te helpen.

Immuunversterkende voedingsmiddelen
Een uitgebalanceerd en voedzaam dieet boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten wordt aangeraden om je immuunsysteem te helpen versterken. Denk hierbij aan mager vlees, vis, granen, peulvruchten, fruit en groenten. Probeer een mix van kleuren op je bord te krijgen. 

immuunsysteem fruit

Hoe groter de verscheidenheid aan kleuren die je eet, hoe meer soorten fytochemicaliën je binnenkrijgt. Deze zijn essentieel voor het bestrijden van ontstekingen in ons lichaam. Lukt het niet altijd om vers voedsel in huis te halen? Diepvriesgroenten of groente uit blik en fruit (zonder toegevoegde suikers) uit blik zijn net zo voedzaam als vers. Na het plukken wordt het namelijk snel ingevroren, waardoor alle belangrijke voedingsstoffen behouden blijven.

Voldoende beweging
Regelmatig bewegen is belangrijk voor je immuunsysteem. Je kunt naar de sportschool gaan of thuis sporten. Niet zo’n sportfanaat? Dagelijks een wandeling maken of een stuk fietsen helpt ook, al doe je dit maar 20 minuten per dag. En door lekker naar buiten te gaan haal je meteen een frisse neus en doe je wat vitamine D op!

Voldoende slaap
Slaap heeft veel invloed op ons lichaam. Veel mensen worden regelmatig wakker ’s nachts, vooral als zij stress ervaren. Het is dan ook belangrijk om prioriteit te geven aan je slaap en gezonde slaapgewoonten aan te leren. Probeer cafeïne te vermijden, beperk je schermtijd vlak voor je naar bed gaat en probeer je werk niet mee naar huis te nemen.

Stress verminderen
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Maar probeer ontspannende activiteiten te ondernemen zoals wandelen in de natuur, meditatie of muziek luisteren. Kijk wat voor jou het beste werkt. Regelmatig in contact blijven met vrienden en familie kan ook helpen om stress te verminderen.

bellen

Maak tijd voor een praatje
Iedereen is tegenwoordig druk en in tijden van Covid-19 kan het zijn dat mensen in isolatie zitten. Maar dat je elkaar niet persoonlijke kunt zien, betekent niet dat contact niet mogelijk is. En dan bedoel ik niet een sms-je of WhatApp-berichtje sturen, maar echt iemand opbellen. Zo hoor je elkaars stem en dat kan een wereld van verschil maken voor je algehele welzijn, of je nu over het weer kletst of een meer diepgaand gesprek voert.

Essentiële vitamines voor je immuunsysteem

Wat zijn nu eigenlijk de beste vitamines om je immuunsysteem te helpen versterken? Het is belangrijk om een goede balans aan te houden. Zorg dus voor een mix van vitamines en mineralen die geassocieerd worden met een sterk immuunsysteem.

Vitamine A
Dit vind je in melk, kaas, lever en bladgroenten.

Vitamine C
Sinaasappels, kiwi’s, zwarte bessen, tomaten, paprika’s en broccoli zitten er vol mee.

Vitamine D
Dit zit in vette vis, eieren, zuivelproducten en verrijkte ontbijtgranen. En uiteraard in het zonlicht. 😉

Zink
Deze kom je tegen in vlees, gevogelte, eieren, kaas, wortelgroenten, noten en zaden

Selenium
Selenium vind je in volkoren brood, eieren, gevogelte, vis en schaaldieren.

Een uitgebalanceerd dieet is de beste optie om je immuunsysteem een boost te geven. Daarnaast wordt aanbevolen om de inname van alcohol en cafeïne te beperken. Als je denkt dat je dieet niet genoeg van bovenstaande bevat, dan kun je eventueel extra vitamines en mineralen binnenkrijgen met behulp van supplementen zoals multivitaminetabletten.

Naar de dokter

Bovenstaande tips zijn een prima stap op weg naar een sterker immuunsysteem. Heb je echter een medisch probleem of zwak immuunsysteem (of als je denkt die te hebben) maak dan een afspraak bij je huisarts.

Veel mensen maken zich zorgen over hun immuunsysteem als ze regelmatig hoesten of verkouden zijn. Maar de realiteit is ook dat virale infecties –zeker in de winter- gewoon heel veel voorkomen en meestal geen teken zijn van iets ernstigs.

 

Heb je echter last van terugkerende virussen of andere gezondheidsproblemen zoals een longontsteking of blaasontsteking, dan kan dit een teken zijn van een slecht functionerend immuunsysteem. Ga in dat geval altijd naar je huisarts. Hij of zij kan je onderzoeken en eventueel een behandelplan opstellen.

dokter

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *