zonnebaden
Fashion & Beauty,  Gezond & Welzijn

Zo bescherm jij je huid tegen de zon

We worden de laatste tijd getrakteerd op heerlijk zonnig weer. We genieten daar graag van door naar buiten te gaan. Een dagje weg, sporten in de buitenlucht of gewoon lekker zonnen in de tuin of op een terras. Het is belangrijk om je huid ’s zomers goed te beschermen tegen de zon voordat je gaat genieten het mooie weer. In dit blog lees je wat je nodig hebt om je huid te beschermen.

Zonnebrandcrème

Smeer elke dag zonnebrandcrème, ook als het bewolkt is. Breng voldoende zonnebrandcrème aan en smeer je 15 tot 30 minuten voordat je naar buiten gaat in. Om je lippen te beschermen kun je een lippenstift of –balsem gebruiken met een zonbeschermingsfactor (SPF) van minimaal 30.
Breng zeker om de 2 uur je zonnebrandcrème opnieuw aan. Doe dit om het uur als je veel transpireert of tussendoor bent wezen zwemmen.

UVA- en UVB-bescherming

Ga voor een breedspectrum zonnebrandcrème welke bescherming tegen zowel UVA- als UVB-straling biedt. Bij voorkeur een variant die waterbestendig is en minimaal een SPF van 30 heeft. Minder goede zonnebrandmiddelen helpen je voorkomen dat je verbrandt door de zon, maar bieden geen bescherming tegen huidkanker.

Pas op in de buurt van water en zand

Pas extra op in de buurt van zand en water; deze oppervlakken weerkaatsen schadelijke stralen van de zon. Hierdoor loop je extra risico om te verbranden. 

Baby’s en kinderen

Baby’s van 6 maanden en jonger kun je het beste volledig bedekt en in de schaduw houden. Baby’s en kinderen hebben een gevoelige en dunne huid en moeten daarom extra beschermd worden. Let altijd goed op je kinderen en bescherm ze zo goed mogelijk tegen de zon. Een goede zonnebrandcrème (ze zijn er ook speciaal voor kinderen), bedekkende kleding en een hoedje zijn al een goede stap.

Vermijd de zon als deze hoog staat

Tussen 12:00 en 15:00 uur is de zon in Nederland op zijn felst. Tijdens deze uren wordt de meeste schade toegebracht aan je huid. In warme landen is deze periode zelfs een stuk langer. Probeer de tijd in de zon gedurende deze periode te beperken. Een makkelijk ezelsbruggetje: is je schaduw korter dan jij? Dan zijn de zonnestralen het meest intens en zoek je beter de schaduw op.

Kleding ter bescherming

Om verbranding te voorkomen kun je ook een shirt met lange mouwen en een lange broek of rok dragen. Strak geweven stoffen met een donkere kleur houden meer uv-licht tegen dan los geweven stoffen met een lichte kleur. Er is zelfs speciale kleding verkrijgbaar die uv-bescherming biedt.

Accessoires tegen de zon

Een hoed met rand biedt bescherming aan je gezicht, nek en oren. Om je ogen te beschermen kun je een zonnebril dragen. Zonnebrillen met lenzen die 99 tot 100% UV-absorptie hebben, bieden de beste bescherming voor je ogen en de omliggende huid.

Pas op met medicijnen

Wees voorzichtig als je medicijnen gebruikt. Sommige medicijnen kunnen je gevoeliger maken voor de zon. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde soorten antibiotica, ontstekingsremmers, antischimmelmiddelen, bloeddrukmedicatie en chemotherapie. Raadpleeg de bijsluiter van eventuele medicatie die je gebruikt om zeker te weten dat je er veilig mee de zon in kunt.

Klaar voor de zon!

Ik ben klaar voor het zomerse weer! Ga jij net als ik ook lekker van de zon genieten? Doe het veilig en gebruik bovenstaande tips. Door je huid goed te beschermen blijft ze mooi en gezond. Vergeet ook niet om goed te blijven drinken! En mocht je toch verbranden, gebruik dan een goede aftersun crème die je huid verkoelt, hydrateert en verzorgd.
Enjoy!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *