kat booskijkend
Lijstjes & Tips

Woede beheersen: 10 tips om je humeur de baas te blijven

Komt de stoom bij jou uit je oren als iemand je afsnijdt in het verkeer? Voel je je bloeddruk stijgen als je kind niet wil luisteren? Woede is een normale en zelfs gezonde emotie. Wel is het belangrijk om er op de juiste manier mee om te gaan. Ongecontroleerde woede kan een zeer negatieve invloed hebben op je gezondheid én op je relaties. Je woede beheersen is dan ook een prettige vaardigheid!

Als je moeite hebt om je woede te beheersen, kan dit tot allerlei problemen leiden. Je zegt dingen waar je later spijt van krijgt, schreeuwt tegen je partner of je kind, geeft je collega een sneer of misschien wil je iemand zelfs wel een klap verkopen. Gelukkig zijn niet alle woedeproblemen zo ernstig als deze voorbeelden.

Woedebeheersing betekent niet dat je nooit boos mag worden. Het gaat erom dat je woede leert herkennen, dat je ermee leert omgaan en dat je deze woede op een gezonde en productieve manier weet te uiten. Het beheersen van woede is een vaardigheid die iedereen kan aanleren. En zelf als je denkt dat jij je woede prima onder controle hebt, is er altijd wel ruimte voor verbetering. Met deze 10 tips houd jij je woedeaanvallen onder controle!

10 tips om woede te beheersen

  1. Denk na voordat je iets zegt
  2. Uit je woede pas als je kalm bent
  3. Ga bewegen
  4. Neem een time-out
  5. Denk in oplossingen
  6. Blijf bij ‘ik’-uitspraken
  7. Koester geen wrok
  8. Gebruik humor om te ontspannen
  9. Doe ontspanningsoefeningen
  10. Weet wanneer je hulp moet zoeken
woede beheersen

1. Denk na voordat je iets zegt

In het heetst van de strijd floep je er al snel iets uit waar je later spijt van krijgt. Neem daarom de tijd om je gedachten te ordenen voordat je iets zegt – en laat andere betrokkenen bij de situatie hetzelfde doen. 😉

2. Uit je woede pas als je kalm bent

Zodra je weer helder kunt denken, uit je frustratie dan op een assertieve manier. Let op dat je dit niet op een confronterende manier doet. Uit je zorgen en geef duidelijk aan wat je behoeften zijn, zonder dat je de ander kwetst of probeert te overrulen.

3. Ga bewegen

Lichamelijke activiteit kan je helpen om de stress die ervoor zorgt dat je boos wordt te verminderen. Voel je dat je woede oploopt en op het punt staat om te escaleren? Ga dan een flinke wandeling maken of een rondje hardlopen. Een andere plezierige fysieke activiteit is ook prima, maar kom in elk geval in beweging.

4. Neem een time-out

Gun jezelf een korte pauze op stressvolle momenten. Zo geef je jezelf de kans om je beter op dingen voor te bereiden zodat je minder snel boos en geïrriteerd wordt.

5. Denk in oplossingen

In plaats van je te concentreren op hetgeen wat je boos maakt, kun je beter denken in oplossingen voor het probleem. Word je gek van de rommelige kamer van je kind? Trek gewoon de deur dicht, zodat je er niet meer naar hoeft te kijken. Komt je partner regelmatig ‘s avonds te laat thuis waardoor het eten koud is? Plan de avondmaaltijd dan op een later tijdstip. Help jezelf herinneren dat boosheid niets oplost en de situatie alleen maar erger kan maken.

6. Blijf bij ‘ik’-uitspraken

Om kritiek geven of vingertje wijzen te voorkomen (wat de spanningen alleen maar verder doet oplopen) gebruik je alleen ‘ik’-uitspraken bij het beschrijven van je probleem. Wees hierbij respectvol en duidelijk. Zeg bijvoorbeeld: “Ik vind het niet leuk dat je van tafel bent gegaan zonder mij te helpen afruimen” in plaats van “Je help nooit mee in huis”.

7. Koester geen wrok

ruzie woede

Vergeving is een krachtig hulpmiddel. Als je toestaat dat je woede en andere negatieve gevoelens de positieve gevoelens overheersen, kun je opgeslokt worden door je eigen bitterheid of gevoel van onrechtvaardigheid. Kun je iemand die je boos heeft gemaakt vergeven, dan leer je niet alleen van de situatie, maar versterk je ook je relatie met deze persoon.

8. Gebruik humor om te ontspannen

Humor kan helpen om de spanning los te laten. Gebruik humor om je te helpen onder ogen te zien wat je boos maakte. Grote kans dat je ineens inziet dat je onrealistische verwachtingen hebt over hoe de dingen zouden moeten gaan. Maar pas bij humor wel op voor sarcasme; dat kan iemand kwetsen en de situatie alleen maar verergeren.

9. Doe ontspanningsoefeningen

Voel je een woedeaanval opkomen? Doe dan ontspanningsoefeningen. Probeer ademhalingsoefeningen te doen of stel jezelf een ontspannende situatie voor. Je kunt ook een kalmerend woord of kalmerende zin herhalen. Dat kan iets simpels zijn zoals ‘Rustig aan’. Het kan ook helpen om muziek te luisteren, het van je af te schrijven of wat meditatieoefeningen te doen. Het maakt niet uit wat; als je er maar ontspannen van wordt.

10. Weet wanneer je hulp moet zoeken

Woedeaanvallen beheersen kan best een uitdaging zijn voor sommigen. Heb je het gevoel dat je woedeaanvallen uit de hand lopen? Of dat je dingen doet of zegt waar je later spijt van krijgt? Doe je de mensen in je omgeving er pijn mee? Dan is het verstandig om hulp te zoeken. Daar doe je zowel jezelf als je omgeving een plezier mee. Woede en agressief gedrag kunnen namelijk gevolgen hebben op de langere termijn. Uitingen die je doet tijdens een woede-uitbarsting kunnen blijvende schade toebrengen aan de relaties die je hebt met mensen of je kunt er zelfs mensen door kwijtraken. Heb je problemen met het beheersen van je woede, raadpleeg dan je huisarts.

Je woede beheersen

 

Met bovenstaande tips kun je gezondere strategieën aanleren om met woede om te gaan.

 

Wees niet bang om hulp te vragen en spreek altijd op een assertieve, maar niet-agressieve manier.

 

Hoe snel je ook boos en gefrustreerd raakt; iedereen kan leren om zijn of haar woede beter onder controle te houden.

 

Het vraagt om wat inspanning, maar geloof me; je wordt er een leuker en gelukkiger mens van!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: