slapeloosheid
Lichaam & Gezondheid

Wat te doen tegen slapeloosheid

Ben je iemand die elke avond ligt te woelen in bed en maar moeilijk in slaap komt? Er is niks vervelender dan slapeloosheid. Een goede nachtrust is belangrijk. Er zijn verschillende factoren die voor slapeloosheid kunnen zorgen. Van stress op je werk tot een kind dat bijna elke nacht huilend wakker wordt. Soms lijkt het gewoonweg onmogelijk om een goede nachtrust te krijgen. Je hebt nu eenmaal niet overal controle over. Er zijn echter een aantal gewoonten die je jezelf kunt aanleren om een betere nachtrust te stimuleren.

Houd vaste slaaptijden aan

Door elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan, programmeer je je lichaam om beter te slapen. Kies een tijdstip waarop je jezelf waarschijnlijk het meest slaperig zal voelen. Hetzelfde geldt voor de ochtend; houd een vaste tijd aan waarop je opstaat.

Zorg voor een comfortabel bed

slapeloosheid bed

 

Je valt lastiger in slaap als je een te hard of juist te zacht matras hebt, een bed dat piept of een paar matrasveren die in je rug prikken. Zorg voor een goed en uitnodigend bed.

Beweeg regelmatig

Regelmatige beweging zoals wandelen, fietsen of zwemmen kan je helpen om spanning die je gedurende de dag opbouwt te verlichten. Maar doe dit niet vlak voor het slapengaan; dan kun je er juist wakker door blijven omdat je nog teveel energie hebt.

Verminder je cafeïne inname

Verminder het gebruik van cafeïne in koffie, thee, energiedrankjes of frisdrank. Vooral in de avond. Cafeïne verstoort het inslapen en voorkomt ook dat je in een diepe slaap valt. Je kunt ’s avonds dan ook beter cafeïnevrije dranken nuttigen zoals melk of kruidenthee.

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed

Teveel eten of alcohol drinken, vooral laat in de avond, kan je slaappatroon onderbreken. Alcohol kan je helpen om beter in slaap te vallen, maar het verstoort je slaap later op de nacht wel. Beter dus van niet.

Stop met roken (als je dit doet)

Nicotine is een stimulerend middel dat een negatieve uitwerking heeft op slaap. Rokers doen er langer over om in slaap te vallen en worden ’s nachts vaker wakker. Ook ervaren zij meer slaapstoornissen.

Ontspan voor het slapengaan

Neem een warm bad, luister naar ontspannende muziek of doe wat meditatie-oefeningen om je lichaam en geest te ontspannen.

Schrijf je zorgen weg

Heb je de neiging om in bed te liggen piekeren over bijvoorbeeld je werk? Probeer je zorgen van je af te schrijven in een dagboekje. Als je al je zorgen opschrijft hoef je er in bed niet meer aan te denken.

Kun je niet slapen? Sta dan op

Dit klinkt tegenstrijdig, maar als je echt niet in slaap komt, kun je beter opstaan dan gaan liggen piekeren. Doe iets waar je ontspannen van raakt en ga terug naar bed zodra je jezelf slaperig voelt worden.

Langdurige slapeloosheid

 

Iedereen heeft weleens last van slapeloosheid. Maar als je regelmatig last hebt slapeloosheid is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Zeker wanneer het je dagelijkse leven beïnvloedt. Wellicht zijn er onderliggende oorzaken waardoor je slecht slaapt. Je huisarts kan je helpen om hierachter te komen en tips of een behandeling voorschrijven om ervoor te zorgen dat je een betere nachtrust krijgt.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *