Gezond & Welzijn

Waarom wandelen goed is voor je

Waarom is wandelen goed voor je? Wandelen heeft meerdere gezondheidsvoordelen. Deze vorm van bewegen kan je lichamelijke en mentale gezondheid aanzienlijk verbeteren. Het kan bepaalde (chronische) ziekten helpen voorkomen en zelfs je levensverwachting verhogen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat wandelen een zeer goede aerobe oefening is die je hart en longen gezond kan houden. Bovendien worden je energielevel en humeur er ook beter van.

Wandelen is geschikt voor elke leeftijd en conditieniveau. Het is gratis om te doen en eenvoudig in te passen in het dagelijks leven. Je gaat erop uit wanneer het jou uitkomt. Het enige dat je eigenlijk echt nodig hebt is een stevig paar wandelschoenen. Door minimaal 30 minuten per dag te wandelen profiteer je al van de vele voordelen. Lees verder om te ontdekken welke voordelen van wandelen er allemaal zijn.

1. Calorieën verbranden en afvallen

Wandelen kan je helpen met het verbranden van calorieën, wat je op den duur weer helpt om af te vallen of een gezond gewicht te behouden. Hoeveel calorieën je verbrandt is afhankelijk van diverse factoren zoals onder meer de snelheid waarop je loopt, het terrein (heuvelig terrein doet meer calorieën verbranden dan vlak terrein) en je huidige gewicht. Bepaalde apps of caloriecalculators geven je inzicht in hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt tijdens het wandelen.

2. Verlaging van de kans op (chronische) ziekten en aandoeningen

Door 5 dagen per week minimaal 30 minuten per dag te wandelen, kan het risico op coronaire hartziekten verminderen. Hoe langer en sneller je loopt, hoe groter de voordelen voor je hart. Wandelen kan ook je bloedsuikerspiegel en het algehele risico op diabetes type 2 verlagen. Ook zorgt wandelen voor een verlaging van je bloeddruk. Wandelen is dus een prima manier om te helpen bij het voorkomen van ziekten. 

3. Verhoging van de levensverwachting

Wandelen is in verband gebracht met een langere levensverwachting. Onderzoek heeft aangetoond dat hoe sneller men loopt, hoe lager het risico op sterfte is. Wandelen op een gemiddeld tempo resulteerde in 20% minder risico op sterfte ten opzichte van wandelen op een langzaam tempo. Bij wandelen op een stevig tempo ligt dat zelfs op 24%.

4. Verbetering van de gemoedstoestand

Wandelen helpt stress, angst, negatieve gevoelens en depressie verminderen en zorgt voor een beter humeur. Onderzoekt toont aan dat 10 minuten wandelen je al kan opbeuren. Ga je de natuur in, lekker tussen het groen, dan wordt dit effect nog eens extra versterkt. Ook zonlicht draagt daar aan bij.

Je kunt ook een sociale bedoening maken van je wandeling door gezellig samen met een vriend(in), buurvrouw of je partner te gaan wandelen. Samen wandelen is gezellig en verhoogt het geluksgevoel.

5. Meer energie

Ben je erg vermoeid de laatste tijd? De verleiding is groot om op de bank te ploffen, maar ga juist dan lekker wandelen! Je zou denken dat je nog vermoeider raakt van bewegen, maar je kunt er juist een echte energieboost van krijgen. Wandelen verhoogt namelijk de bloedstromingen door je lichaam. Bloed bevat zuurstof en voedingsstoffen die zowel je grote spieren als je hersenen bereiken. Ook kunnen lichaamsstoffen zoals cortisol, epinefrine en noradrenaline toenemen. Dit helpt je een hoger energieniveau te krijgen.

6. Verbetering van de nachtrust

Als je regelmatig beweegt, slaap je ’s nachts beter. Slaap versterkt van nature de effecten van melatonine (een slaaphormoon). Wandelen helpt ook bij het verminderen van pijn en stress, twee factoren die ook slaapproblemen kunnen veroorzaken. Wandelen zorgt daarnaast voor ontspanning en verlaagt je bloeddruk. 

7. Een boost voor het immuunsysteem

Uit onderzoek is gebleken dat wandelen onze immuniteit versterkt. Door beweging wordt het aantal witte bloedcellen in ons lichaam verhoogd, welke infecties en andere ziekten bestrijden. Zo lopen we minder risico om ziek te worden door bijvoorbeeld verkoudheid of griep. En loop je toch onverhoopt iets op, dan schijn je sneller te herstellen. 

8. Goed voor de hersenen

Wandelen is goed voor je brein. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig wandelen helpt om je hersenen in goede conditie te houden. Wandelen zorgt dan ook voor minder kans op dementie en Alzheimer.

Gaan met die banaan!

Zoals je kunt lezen, heeft wandelen veel voordelen voor je gezondheid. Dus trek die wandelschoenen aan en ga erop uit!

Ik ben benieuwd waar jij graag gaat wandelen, met wie en hoe lang. Trek je graag in je eentje de natuur in of vind je het gezellig om met een vriendin door de stad te wandelen? Laat het weten in de comments!

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *