mindfulness - paardenbloem
Gezond & Welzijn

Meer mindful worden

Mindfulness, we hebben er allemaal weleens van gehoord. Maar wat betekent mindful zijn eigenlijk in ons dagelijks leven? Bestaat mindfulness alleen uit mediteren en het doen van ademhalingsoefeningen? Dat kan een manier zijn, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Dat geldt ook voor meer mindful worden. Mindfulness kun je dagelijks beoefenen en in verschillende vormen. Het beperkt zich niet alleen tot meditatie of ademhalingsoefeningen en het kan ook heel praktisch zijn.

De meest effectieve manier om beter te worden in mindfulness is door dit zo vaak als je kunt op kleine manieren te oefenen. In dit artikel vertel ik je meer over wat mindful zijn eigenlijk betekent en geef ik je tips om je op weg te helpen.

Wat is mindfulness precies?

Bij mindfulness gaat het erom ervoor te kiezen om op een nieuwsgierige en niet-oordelende manier aandacht te schenken aan het hier en nu; het huidige moment. Door meer mindful te zijn, merk je sneller wanneer je gedachten afdwalen naar het verleden of het heden. Of wanneer je emoties ervaart zoals een schuldgevoel, fantaseren of je zorgen maken om iets. Alles wat je ervan weerhoudt om bezig te zijn met datgene wat recht voor je ligt. Elke keer dat je er in slaagt om afstand te nemen van alle gedachten die door je hoofd dwalen, geef je jezelf de best mogelijke kans om de juiste keuzes en beslissingen te maken, over welk onderwerp dan ook.

Maak een wandeling

Een wandeling maken in de natuur en de frisse lucht inademen is één van de meest mindful dingen die je kunt doen. Wandelen is op zichzelf al goed voor lichaam en geest. En je kunt het bijna overal wel doen. ‘S morgens vroeg, in je lunchpauze op het werk of ’s avonds. Wandelen is ontspannend en verhoogt de creatieve geest. Het maakt je meer bewust van je omgeving.

Blijf in het moment

 

Probeer in het hier en nu te blijven, ook als je merkt dat je gedachten toch beginnen af te dwalen. Mensen die mindful zijn, kunnen dit steeds makkelijker. Het helpt je om niet aan het verleden of de toekomst te denken, je zorgen te maken of zelfs stress of angst te voelen. Begin met enkele minuten oefenen per dag en probeer dit na een tijdje uit te breiden.

mindful bij avond

Laat je creativiteit de vrije loop

Of je nu gaat breien, haken, knutselen, tekenen of schilderen; doe iets creatiefs. Door creatief bezig te zijn, beoefen je automatisch mindfulness. Je wordt namelijk bijna vanzelf gedwongen om in het huidige moment te blijven. Creatief bezig zijn kan zelfs een therapeutische werking hebben.

Fysieke en mentale gezondheid

Zorg ervoor dat je zowel fysiek als mentaal gezond blijft. Deze 2 gaan namelijk hand in hand. Mindful mensen zijn zich bewust van goed zorgen voor hun lichaam en geest. Zij zorgen goed voor hun lichaam en geest en vermijden alles wat giftig is voor ze; of dit nu op fysiek of emotioneel vlak is.

Laat je gevoelens toe

Je mag je emoties en gevoelens erkennen en toelaten. Schaam je er niet voor; dat is nergens voor nodig. Je hoeft iets negatiefs echt niet te ontkennen om mindful te kunnen zijn. Zowel je ups als je downs mogen er zijn. Accepteer je gevoelens, of ze nu positief of negatief zijn. Ook op deze manier kun je in het huidige moment blijven, simpelweg omdat je beseft dat gevoelens niet permanent zijn. Morgen kan alles weer anders zijn!

Maak plezier

Sta open voor nieuwe ervaringen en geniet van het hebben van plezier. Een goede balans tussen werk en privé is hier ook een belangrijk onderdeel van. Ook dan kun je namelijk beter in het hier en nu zijn. De mensen om je heen worden automatisch ook gelukkiger als jouw energie goed is en je positieve vibes uitstraalt!

Zet je telefoon uit

Zet je telefoon op geschikte momenten van de dag helemaal uit. De meeste dingen in het leven zijn geen noodgeval en vereisen niet constant je aandacht. Alle notificaties op je telefoon leiden je alleen maar af en kunnen sociale druk geven. Als je iemand bent die bijna met zijn/haar telefoon vergroeid is, zal je dit in het begin misschien moeilijk vinden. Maar geloof me, uiteindelijk maakt het je een gelukkiger mens!

Waardeer de kleine dingen in het leven

Leer de kleine dingen in het leven te waarderen. Niet alles is vanzelfsprekend, dus beschouw het ook niet als zodanig. Wees dankbaar voor wat je hebt. Dit zorgt ervoor dat je alles om je heen echt gaat waarderen, klein of groot. Een belangrijk aspect om een mindful persoon te worden!

Iedereen kan mindful worden

Zoals je merkt na het lezen van bovenstaand artikel, hoeft mindfulness helemaal niet moeilijk te zijn. Je hebt er geen speciale middelen voor nodig en het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Ook kun je eigenlijk niet falen met mindfulness. Als je gedachten toch afdwalen, probeer je het gewoon opnieuw.  Mindfulness beoefenen is voor iedereen mogelijk. Gewoon in je eigen omgeving. Je hoeft echt niet af te reizen naar een mindfulnessretraite ergens in Thailand. Ben je ook bezig met mindfulness? Laat hieronder in de comments weten hoe je dit doet en welke mindfulness oefeningen of mindfulness training het beste werken voor jou.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *