yoga en afvallen
Bewegen & Sport,  Lichaam & Gezondheid

Afvallen met yoga; kan dat?

Yoga ondersteunt je fysieke, mentale en spirituele ontwikkeling. Yoga kan een effectief hulpmiddel zijn bij afvallen, vooral als je de meer actieve vormen van yoga beoefent. Daarnaast kun je wellicht merken dat yoga je bewustzijn helpt verbeteren, wat je ook kan helpen als je gewicht wilt verliezen. Veel experts zijn het erover eens dat yoga je op verschillende manieren kan helpen bij het bereiken van een gezond gewicht. Laten we die manieren eens nader bekijken.

Yoga en mindfulness

Een onderzoek uit 2016 suggereerde dat mensen die mindfulness ontwikkelen middels yoga, mogelijk beter in staat zijn om ongezond eten en eetbuien te vermijden.
Een ander onderzoek uit 2017 meldde dat mindfulness een positief korte termijn voordeel biedt met betrekking tot eetbuien en fysieke activiteit. Er was geen direct effect zichtbaar wat betreft gewichtsverlies, maar men denkt dat gewichtsverlies wel in verbinding staat met langere perioden van mindfulnesstraining. Hier zijn echter meer onderzoeken voor nodig.

Yoga en beter slapen

Het beoefenen van yoga kan je helpen om beter te slapen. Het kan zijn dat je er sneller door in slaap valt of dieper kunt slapen als je regelmatig aan yoga doet. Het beste is om tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht te krijgen.

Een goede nachtrust wordt al een tijdje geassocieerd met gewichtsverlies. Een onderzoek uit 2018 liet zien dat mensen die 5 keer per week slecht hadden geslapen, minder vet verloren dan de groep die een normaal slaappatroon had. Beide groepen beperkten het aantal calorieën dat ze binnenkregen, wat suggereert dat slaapverlies een nadelig effect heeft op de lichaamssamenstelling en vetverlies.

Yoga nidra is een vorm van begeleide ontspanning die je kan helpen om dieper in slaap te komen en je mindfulness te vergroten. Je kunt ook intenties instellen tijdens yoga nidra, wat je kan helpen bij het ontwikkelen van doelen bij gewichtsverlies.

Een kleine studie uit 2018 wees uit dat zorgmedewerkers die 8 weken aan yoga nidra deden, hun mindfulnessniveau verhoogden. Deze mindfulness omvatte handelen met bewustzijn en het niet oordelen over innerlijke ervaringen. Het niveau van slaperigheid bij de deelnemers aan het onderzoek waren niet significant verschillende bij de follow-up. De score verbeterde echter naarmate mensen langer oefenden. Om deze bevindingen uit te kunnen breiden zijn er echter grotere studies nodig die hier dieper op ingaan.

yoga strand
yoga les

Yoga en calorieën verbranden

Yoga wordt traditioneel niet als een aerobe oefening beschouwd, maar er zijn bepaalde vormen van yoga die fysieker zijn dan andere. Actieve, meer intensieve vormen van yoga helpen je om de meeste calorieën te verbranden. Dit kan je helpen om te voorkomen dat je aankomt. Ashtanga, vinyasa en power yoga zijn voorbeelden van meer actieve vormen van yoga. Vinyasa en power yoga houden je bijna de hele tijd in beweging, wat je kan helpen om calorieën te verbranden.

Het beoefenen van yoga kan je ook helpen bij de ontwikkelen van spier ‘toning’ en het verbeteren van je metabolisme.

Herstellende yoga is geen bijzonder fysieke vorm van yoga, maar kan je toch helpen bij gewichtsverlies. Een studie toonde namelijk aan dat herstellende yoga effectief was bij het helpen van vrouwen met overgewicht om af te vallen. Deze bevindingen zijn vooral veelbelovend voor mensen van wie het lichaamsgewicht krachtigere vormen van yoga beoefenen moeilijk kan maken.

Yoga kan een veelbelovende manier zijn om te helpen bij gedragsverandering, gewichtsverlies en onderhoud door calorieën te verbranden, je opmerkzaamheid te vergroten en stress te verminderen. Deze factoren kunnen je helpen om de voedselinname te verminderen en jezelf bewust te worden van de effecten van te veel en ongezond voedsel.

Hoe vaak moet je yoga doen om af te vallen?

Wil je yoga gebruiken als ondersteuning bij het afvallen? Beoefen yoga dan vaak mogelijk. Doe in dat geval minimaal 3 tot zo’n 5 keer per week een uur aan yoga. Ga dan wel voor de meer intensieve en actievere vormen van yoga.

Op de overige dagen kun je een meer ontspannen vorm van yoga beoefenen. Hatha, yin en herstellende yoga zijn geschikte yogavormen.

Begin je net met yoga, start dan langzaam. Begin met een oefening van 20 minuten en bouw vanaf daar op. Hierdoor bouw je kracht en flexibiliteit op en voorkom je blessures. Hoewel yoga niet zo zwaar is als een meer aerobe sport, is het wel belangrijk om minimaal één keer per week een rustdag in te lassen.

Combineer yoga met andere activiteiten zoals wandelen, fietsen of zwemmen voor extra cardiovasculaire voordelen.
Weeg jezelf niet direct na een yogales. Vooral bij hot yoga; je kunt tijdens de yogales namelijk watergewicht verliezen. Probeer jezelf altijd op een vast moment te wegen. Bijvoorbeeld in de ochtend als je net wakker bent.

Tot slot

yoga

Wees toegewijd aan jezelf en je yogatraining als je yoga gebruikt om gewicht te verliezen. Breng kleine, geleidelijke veranderingen aan en stel bescheiden doelen op. Zo vergroot je de kans dat je jezelf eraan houdt. Naarmate je langer bezig bent met yoga en je bewustzijn verhoogt, zal je je van nature meer aangetrokken voelen tot gezonde voedingsmiddelen en een gezonde leefstijl. 

Hoewel afvallen middels yoga geen garantie is, kunnen de voordelen die yoga biedt je zeker ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van een gezondere leefstijl.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *